شناخت عسل طبیعی

هدف کلی این بخش ارائه شناخت و دید بهتر نسبت به عسل است بنابراین سعی می کنیم به بررسی انواع عسل بپردازیم ، سپس عسل طبیعی و انواع آن را معرفی می کنیم. بیان خاصیت های عسل طبیعی از دیگر موضوعاتی است که به آن پرداخته می شود.

عسل از منظر قرآن

در قرآن کریم از مواد غذایی مختلفی نام برده شده است، اما تنها در مورد عسل است که آن را «شفا» نامیده است.

قال الله تعالی:

« و اوحی ربک الی النحل ان اتخذی من الجبال بیوتا و من الشجر و مما یعرشون ثم کلی من کل الثمرات فاسلکی سبل ربک ذللاً یخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فیه شفاء للناس».

و پروردگار تو به زنبور عسل وحی و الهام غریزی نمود که ‌از کوه ها و ثمرات گلها بخور و راه هایی را که پروردگارت برای تو تعیین کرده است به راحتی بپیما؛ از درون شکم نوشیدنی با رنگ‌های مختلف خارج می‌شود که در آن شفا برای مردم است.

انواع عسل:

عسل طبیعی: به ماده شیرینی که زنبور عسل تنها از شهد گل‌ها و گیاهان جمع‌آوری کرده و پس از دگرگونی‌های لازم، در سلول‌های مومی‌ شان در کندو ذخیره کرده باشد، عسل طبیعی می گویند.

عسل تغذیه‌ای: به ماده‌ی شیرینی که زنبور عسل علاوه بر استفاده از شهد گل‌ها و گیاهان از شربت، شکر و … که در اختیار آنها می‌گذارند، استفاده کرده باشد، عسل تغذیه ای یا عسل تجاری گفته می شود.

این‌گونه عسل ها قطعا کیفیت و خواص عسل طبیعی را ندارد اما متاسفانه در فروشگاه‌های مواد غذایی به فراوانی عرضه شده و به دلیل قیمت مناسب با اقبال عمومی مواجه می‌شود.

عسل تقلبی: مایعی است شیرین شبیه عسل متشکل از گلوکز تجاری، شکر، اسید ستریک، اسانس و … که پس از پخته‌شدن به دست می‌آید.

در تهیه و تولید این‌ شبه عسل که عسل صنعتی هم نامیده می شود، زنبور هیچ دخالتی ندارد و در آزمایشگاه به آسانی قابل شناسایی است. این‌گونه شبه عسل‌ها نه تنها فاقد هرگونه خاصیت درمانی و غذایی است بلکه برای سلامتی انسان زیان‌آور است.

متاسفانه شبه عسل‌ها به صورت گسترده تولید و به بازار عرضه شده و به دلیل قیمت ارزان با استقبال مصرف‌کنندگان روبه‌رو می‌شود.

با توجه به هزینه‌های تولید عسل طبیعی (هزینه کوچ، نگهداری، توسعه و تجهیز زنبور‌ستان‌ها، دستمزد زنبورداران حرفه‌ای، بسته‌بندی و …) قیمت عسل طبیعی باید منطقی باشد.

تذکر مهم: عسل طبیعی در ظاهر تفاوت چندانی با عسل تقلبی ندارد. با مطالعه دقیق مطالب این سایت عسل طبیعی را بیشتر بشناسید.

0 ریال0 items

لطفا جهت مشاهده همه محصولات کوهستان از منوی "خرید عسل طبیعی" واقع در بالای سایت وارد "فروشگاه عسل کوهستان" شوید.