پرسش های متداول راجع به عسل طبیعی

**************************************************************************

در این بخش به سوالات دیگری که مشتریان گرامی درباره عسل طبیعی می پرسند، پاسخ می دهیم:

**************************************************************************

14- عسلی به نام عسل ممتاز صادراتی خریده ام ولی پس از دو هفته هنوز شکرک نزده است . آیا این عسل طبیعی و خالص است؟ شما گفتید که عسل اصل و واقعی شکرک می زند پس آیا می توانم نتیجه بگیرم که فروشنده عسل تقلبی یا مصنوعی به من داده است؟

باز شما از صحبت های ما درباره عسل تقلبی ( مصنوعی ) و عسل اصل و طبیعی نتیجه گیری اشتباهی داشتید. دکتر شهرستانی می گوید: عسلی که شکرک بزند حتما خالص است و عسلی که شکرک نزند ممکن است خالص یا ناخالص باشد.

به طور کلی همه عسل های خالص شکرک می زنند ولی مدت زمان لازم برای شکرک زدن عسل های مختلف با هم فرق می کند.

بنابراین اگر عسلی که خریداری کرده اید عسل طبیعی ، خالص و اصیل باشد حتما شکرک خواهد زد ولی زمان شکرک زدن آن بسته به گل هایی که عسل از آنها بدست آمده است متفاوت خواهد بود.

 

15- چرا روش های معمول برای تشخیص عسل خالص از عسل تقلبی و مخلوط شده با شیره شکر و نیشکر و خرما و شیره میوه ها را رد می کنید؟

شما باید بدانید که عسل یک ماده ساده نیست که به راحتی بتوان در مورد آن قانون صادر کرد و همه آن قوانین درست باشند. مثلا عده ای برای تشخیص عسل طبیعی و خالص از عسل تقلبی و مصنوعی به غلظت عسل استناد می کنند و یک ملاک تشخیص و راه تجربی ارائه می دهند که با علم روز تناقض دارد. در رابطه با همین مثال دقت کنید که عسل طبیعی و اصل دارای خصوصیات پیچیده ای بوده و به راحتی تحت تاثیر شرایط محیطی قرار می گیرد. حتی عسل طبیعی ، خالص ، واقعی ، ناب و ممتاز نیز در محیط گرم به سادگی روان می شود ولی در محیط سرد بسیار سفت و چسبنده می گردد. همچنین عسل مرغوب نیز در محیط مرطوب به راحتی رطوبت را جذب می کند ولی در محیط خشک رطوبت آن کاهش می یابد.

 

16- آیا شکرک زدن یا رس کردن عسل به دمای محیط نیز بستگی دارد؟

دما تنها عامل موثر در رس کردن نیست اما دقت کنید که در دماهای پایین تر از 14 درجه سانتی گراد احتمال شکرک زدن عسل طبیعی افزایش می یابد زیرا در این دما عسل چسبندگی خود را از دست می دهد و مواد خارجی آن شروع به رسوب می کنند و هسته های بلور را بوجود می آورند. به این دلیل عسل در زمستان بیشتر شکرک می زند.

 

17- چه عوامل دیگری در شکرک زدن عسل اصل طبیعی نقش دارند؟

بجز دما ، رطوبت نیز در رس کردن عسل خالص نقش دارد. آنچه در عسل طبیعی متبلور می شود در واقع گلوکز هیدرات است و میزان آن به مقدار رطوبت و آب عسل بستگی دارد. به طور مثال عسل های طبیعی مازندران به دلیل رطوبت بالا تقریبا بعد از دو ماه شکرک می زنند ولی عسل های طبیعی البرز رطوبت کمتری داشته و حتی ممکن است تا یکسال شکرک نزنند.

میزان گلوکز موجود در عسل طبیعی نیز عامل مهمی در تعیین زمان شکرک زدن عسل است. هر چه گلوکز عسل خالص بیشتر باشد زودتر رس می کند. مثلا عسل اقاقیا که گلوکز کمی دارد حتی پس از چهارسال نیز ممکن است شکرک نزند ولی عسل اصل کلزا و عسل خالص آفتابگردان که گلوکز زیادی دارند پس از چند هفته می توانند شکرک بزند.

اجسام و مواد خارجی مانند ذرات موم، گرده گل ، گرد و غبار و… نیز می توانند به عنوان هسته های تبلور عمل کرده و شکرک زدن یا متبلور شدن عسل طبیعی را تسریع کنند.

دقت کنید که عسل طبیعی با موم (عسل مومی یا عسل شان ) نیز می تواند شکرک بزند. معمولا عسل مومی قدیمی و سیاه زودتر از عسل مومی تازه شکرک می زند.

با توجه به موارد فوق شهد عسل و گیاهی که از آن شهد و گرده گل بدست آمده نقش مهمی در زمان شکرک زدن یا رس کردن عسل طبیعی دارد.

 

18- چگونه با حواس پنجگانه عسل طبیعی و مرغوب را از عسل مصنوعی و تقلبی تشخیص دهیم؟

البته این امر به تجربه زیادی احتیاج دارد اما به طور خلاصه می توان چنین گفت:

حس شنوایی: از فروشنده در مورد گل عسل و خواص درمانی عسل طبیعی مورد نظر خود سوال کنید. اگر جواب روشنی دریافت نکردید جای شک وجود دارد.

حس بینایی: رنگ عسل باید با نام عسل تناسب داشته باشد. به عنوان مثال عسل طبیعی قنقال و مرکبات زرد رنگ هستند ولی عسل خالص آویشن و کنار ( سدر ) قرمز تیره هستند. عسل شوید سیاهرنگ می باشد.

حس لامسه: زنبورداران این توانایی و تجربه را دارند که وقتی با انگشت خود داخل عسل می کنند تا حدودی می توانند اصل یا تقلبی بودن عسل و نوع گل آن را تشخیص دهند.

حس بویایی: هر نوع عسل طبیعی بویی متناسب با گل استحصال شده از آن دارد. عسلی که بوی خاصی ندارد کمی مشکوک به تقلبی است.

حس چشایی: عسل خالص و اصل به جز مزه شیرینی ، طعمی مطبوع دارد که بسته به گیاه آن فرق می کند درحالیکه عسل های نامرغوب ، تقلبی ، مصنوعی و صنعتی به جز مزه شیرینی چیزی ندارند.

تجربه: هر عسل طبیعی نوعی رفتار منحصر به خود دارد که ما را در شناخت عسل طبیعی یاری می دهد. مثلا عسل مرغوب کنار در حجم زیاد، کف می کند. عسل طبیعی گشنیز بویی تند دارد و مصرف آن کمی باعث سوزش گلو می شود.

کلام آخر: ما تولیدکنندگان عسل طبیعی کوهستان هرگز انتظار نداریم که شما مشتریان گرامی عسل خود را فقط از ما خریداری کنید بلکه حداقل انتظار ما اینست که با مطالعه دقیق این سایت و کتب معرفی شده در آن، تفاوت های عسل طبیعی و عسل تقلبی را دریافته و از گرفتار شدن خود و اطرافیان در دام فروشندگان عسل های تقلبی جلوگیری کنید.

برای زنبوردار هیچ چیز سخت تر از آن نیست که فردی را مشاهده کند که از روی غفلت نوعی عسل تقلبی ( مانند برخی از عسل های با نام خوانسار ، عسل های چینی ، عسل های صنعتی و…) را طبیعی می پندارد و از آن استفاده می کند.

درک طعم و مزه عسل اصل طبیعی و استفاده از خواص درمانی و دارویی آن حق شماست .

0 ریال0 items

لطفا جهت مشاهده همه محصولات کوهستان از منوی "خرید عسل طبیعی" واقع در بالای سایت وارد "فروشگاه عسل کوهستان" شوید.