پرسش های متداول راجع به عسل طبیعی

در این بخش به چند سوال رایج که مشتریان گرامی درباره عسل طبیعی می پرسند، پاسخ می دهیم:

قبل از مطالعه این سوال و جواب ها دقت فرمائید که جواب ها بر اساس ” کتاب عسل درمانی “ نوشته ” مرتضی علی آقایی نراقی و سیدحسین میرنظامی ضیابری” می باشد که با تجربه ما در نیم قرن تولید عسل طبیعی کوهستان عموشاهی تطابق کامل دارد.

1- در کل چند نوع عسل وجود دارد؟

عسل ها از نظر شیوه تولید به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند:

الف- عسل مصنوعی که شامل موارد زیر است:

عسل صنعتی : عسل صنعتی بدون دخالت زنبور عسل ساخته می شود و در ساخت آن از قند نیشکر و شیره خرما و … استفاده می کنند. مانند عسل خرما و عسل چینی .

عسل شبه طبیعی : عسل شبه طبیعی عسلی است که با دخالت زنبور عسل ساخته می شود اما زنبور عسل به صورت مصنوعی با آب و شکر و شیره میوه ها تغذیه می گردد.  

ب- عسل طبیعی

عسل طبیعی که گاها آن را عسل خالص ، عسل واقعی ، عسل ناب ، عسل اصل ، عسل خوب ، عسل ممتاز و عسل مرغوب نیز می نامند عسلی است که توسط زنبور عسل از شهد گل های دشت، کوهستان و جنگل حاصل می گردد.

 

2- بهترین نوع عسل کدامست؟

در مجموع عسل های مصنوعی ( صنعتی و شبه طبیعی ) فاقد ارزش غذایی آنچنانی می باشند و بجز شیرینی نشان دیگری از عسل واقعی ندارند اما عسل طبیعی تنها عسلی است که می توان بر آن نام ” عسل ” را اطلاق کرد و عسل های مصنوعی، اصولا عسل نیستند و بهترست آنها را عسل تقلبی نامید.

 

3- آیا عسل طبیعی و اصل هم شکرک می زند؟ متبلور می شود؟ رس می کند؟ کریستالیزه می شود؟

تعجب نکنید: فقط عسل طبیعی شکرک می زند.

دکتر نعمت اله شهرستانی استاد دانشگاه می گوید:

شکرک زدن عسل نه تنها دلیلی بر بدی و تقلبی بودنش نیست بلکه بر عکس معرف آن است که عسل کاملا سالم بوده و به هیچ وجه با شکر مخلوط نشده است و این خلاف تصور غلط و رایج در ایران است که عسل شکرک زده و سفت شده را تقلبی می دانند.

پروفسور مرتضی اسماعیلی استاد فقید و ممتاز دانشگاه تهران می گوید:

آنچه در اصطلاح شکرک زدن می گویند و به خاطر وجود کلمه شکر، در ذهن، تقلبی بودن عسل را تداعی می کند، چیزی جز پدیده تبلور نیست. عسل به علت درصد بالای مواد قندی که دارد در واقع یک ماده جامدی است که تحت شرایط بسیار شکننده ای به صورت مایع قرار دارد. این ماده اشباع شده قندی باید در واقع جامد باشد ولی به طور اتفاقی مایع است. به همین دلیل به محض اینکه شرایط مطلوب مهیا شود این تغییر فیزیکی یعنی شکرک زدن پدیدار می گردد.

4- انواع عسل های طبیعی کدامند؟

عسل بابونه ، عسل آفتاب گردان ، عسل جعفری ، عسل آویشن ، عسل گون ، عسل سیاه دانه ، عسل مرکبات ، عسل یونجه ، عسل اقاقیا ،  عسل گشنیز ، عسل اسطو خودوس، عسل قنقال ، عسل اکالیپتوس ، عسل ریحان ، عسل مریم گلی ، عسل بهار نارنج ، عسل گون گز انگبین ، عسل شوید ، عسل زرشک ، عسل شیرمال ، عسل زولنگ ، عسل شبدر ، عسل عناب ، عسل کنار ( عسل سدر) ، عسل گلنگار ، عسل اکلیل کوهی ، عسل بلوط ، عسل زیرفون ، عسل گندم سیاه ، عسل تمشک و …

 

0 ریال0 items

لطفا جهت مشاهده همه محصولات کوهستان از منوی "خرید عسل طبیعی" واقع در بالای سایت وارد "فروشگاه عسل کوهستان" شوید.