قبل از خرید عسل، انواع عسل طبیعی و تقلبی را بشناسید

انواع عسل تقلبی و طبیعی موجود در بازار عسل ایران

 

تعریف عسل تقلبی و عسل طبیعی و انواع آن

از آنجا که عسل های تقلبی بسیاری در بازار عسل ایران وجود دارد، بهتر است قبل از خرید عسل، انواع عسل طبیعی و عسل تقلبی را بشناسیم.

عسل ها از نظر شیوه تولید به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند.

الف) عسل مصنوعی یا عسل تقلبی که شامل موارد زیر است:

عسل صنعتی یا عسل کارگاهی

عسل صنعتی بدون دخالت زنبور عسل ساخته می شود و در ساخت آن از قند نیشکر و شیره خرما و … استفاده می کنند. مانند عسل خرما و عسل چینی .

عسل شبه طبیعی یا عسل تغذیه ای

عسل شبه طبیعی یا عسل تغذیه ای عسلی است که با دخالت زنبور عسل ساخته می شود اما زنبور عسل به صورت مصنوعی با آب و شکر و شیره میوه ها تغذیه می گردد.  

ب) عسل طبیعی یا عسل خالص

عسل طبیعی که گاها آن را عسل خالص ، عسل واقعی ، عسل ناب ، عسل اصل ، عسل خوب ، عسل ممتاز و عسل مرغوب نیز می نامند عسلی است که توسط زنبور عسل و بدون دخالت انسان از شهد گل های دشت، کوهستان و جنگل حاصل می گردد.

عسل طبیعی شهدی شیرین، غلیظ و چسبناک است که زنبورعسل آن را تهیه می‌کند.

زنبور عسل، بر اساس استعداد غریزی و خداداد خویش، گل‌های مفید و شفابخش را دستچین کرده و عصاره آن را گرفته و پرورانده و به انسان هدیه می‌دهد.

این عسل طبیعی، سرشار از مواد غذایی حیات‌بخش است و می‌تواند بسیاری از نیازهای غذایی انسان را برطرف کند، زیرا زنبور، بهترین املاح و ویتامین‌های گیاه را که در گل تجمع کرده، دریافت می‌کند و آن را به‌شکل شهدی می‌پروراند که قابلیت جذب فوق‌العاده‌ای در خون آدمی دارد.

عسل طبیعی رنگ‌های گوناگونی دارند. این رنگ‌های گوناگون حاصل تغذیه زنبور از گیاهان مختلف است.

در بازار عسل ایران، اغلب عسل طبیعی به‌رنگ‌های سیاه، قهوه‌ای روشن و تیره، به‌رنگ عقیق و سرخ مایل به زرد، سبز یشمی و زرد است.

تا حدودی از رنگ عسل می‌توان به نسبت عسل با محیطی که زنبور در آن زیسته آشنا شد، همچنین عطر و بوی عسل نواحی مختلف، متنوع است.

عسل کوهستان های پردرخت جنگل‌های مازندران، گیلان، جنگل‌های حیران و نواحی کوهستانی اردبیل، رنگی سیاه و تیره دارند.

عسل طبیعی کوهستان که از باغات میوه در کوهستان‌های آذربایجان غربی، تغذیه می‌کند، اغلب «سرخ مایل به زرد» است.

زنبورهایی که از نواحی «استپ» به‌ویژه از «گون» تغذیه می‌کنند، مانند کوهستان‌های طالقان، الموت، خمین، گلپایگان، کوهرنگ، اصفهان و… به «رنگ زرد پررنگ» یا «سبز مایل به یشمی» است.

عسل طبیعی نواحی کاشان، قمصر، نیاسر و… همانند گل‌های محمدی «سرخ» و «معطر» هستند.

عسل طبیعی کوهستان بدست آمده از درخت کنار، اول «سبز کم رنگ» ولی بتدریج «سرخ» رنگ می گردد.

تشخیص عسل طبیعی و عسل تقلبی

نتیجه گیری: روش‌های تقلب در ساخت عسل

یکی از روش‌های تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی، شناسایی راه‌های تقلب کردن است.

تقلب در ساخت عسل به روش‌های متنوعی انجام می‌شود، در حدی که اگر شما را بالای سر یک کندوی عسل بردند هم نمی‌توانید مطمئن باشید عسل‌های روی موم‌های این کندو‌ها تقلبی است یا اصل.

یکی از روش‌های تقلب در ساخت عسل این است که مواد گلوکزی را در آب و شیره گیاهان حل می‌کنند و به‌صورت عسل درمی‌آورند (عسل مصنوعی).

راه دیگر این است که به جای گیاهان، زنبور‌ها را با آب قند تغذیه کنند (عسل تغذیه ای).

این عسل در آزمایشگاه به علت درصد بالای ساکاروزی که دارد، قابل‌تشخیص است، اما در مغازه‌های عسل‌فروشی تقریبا غیرممکن است.

 

قابل توجه مشتریان گرامی عسل کوهستان و هموطنان گرامی:

برای خرید عسل در تهران و شهرستان ها از برندهای معتبر عسل خرید نمائید. البته برند معتبر عسل با برند معروف عسل تفاوت دارد. لطفا در خرید عسل طبیعی دقت کافی به خرج دهید و عسل مورد نیاز خود ( چه از طریق حضوری یا خرید اینترنتی عسل ) را از عسل فروشی و فروشگاه عسل یا فروشگاه اینترنتی عسل معتبر تهیه کنید. از آنجا که هموطنان گرامی برای خرید عسل طبیعی در تهران مرتبا سراغ فروشگاه عسل در تهران را می گیرند به اطلاع می رسانیم که برای خرید عسل در تهران، عسل کوهستان هیچ شعبه ای در تهران ندارد و تمامی سفارشات تهران و سراسر کشور از اصفهان ارسال می گردد.
تاکید می شود که عسل کوهستان دکتر عموشاهی (عسل بیست) در تهران هیچ شعبه ای ندارد، فلذا چنانچه قصد خرید عسل کوهستان دکتر عموشاهی (عسل 20) را دارید می توانید از فروشگاه اینترنتی عسل کوهستان به نشانی ASAL20.ir خرید نمائید.

لذا تمامی عسل های دیگری که با نام « عسل کوهستان » به فروش می رسد، تحت ضمانت عسل دکتر عموشاهی نمی باشد و عواقب مصرف اینگونه عسل ها بر عهده فروشنده می باشد. لطفا در هنگام خرید عسل هایی که با نام کوهستان ارائه می گردند به لوگوی اصلی عسل کوهستان دقت فرمائید تا متضرر نشوید.

بهترین برند عسل ایران

هرگونه کپی برداری از مطالب سایت عسل کوهستان ممنوع است و پیگرد قانونی دارد