ژل رویال یا عسل سلطنتی

آیا با خواص معجزه آسای عسل سلطنتی یا شاه انگبین آشنایی دارید؟

 

ژل رویال یا عسل سلطنتی چیست؟

رسول اکرم(ص) می فرماید: مومن مانند زنبور عسل است؛ اگر با او کنار بیایی و همکاری کنی او هم سودمند است، اگر از او اندرزی بپرسی او برای تو سودبخش است، اگر درکنار او بنیشینی برای توسودآور است، همه چیز او سودمند است چون همه چیز زنبورعسل (عسل،گرده،ژله رویال و…) سودمند است.

پژوهندگان زنبورعسل از دیرگاه ازخود می پرسیدند که:

چرا ملکه که از تخمی همانند دیگر زنبوران کندو بیرون می آید دو بار بزرگتر و سنگین تر از خواهران کارگرخود است.

چرا می توانند تعداد قابل ملاحظه ای تخم بگذارد (تا 2000 تخم و بیشتر در روز) .

چرا می تواند نزدیک به شش سال عمرکند، در صورتی که دختران کارگرش بیش از 30 تا 35 روز زندگی نمی کنند.

ملکه تخم ویژه تولید مثل را درحجره مومی و درازی به نام حجره شاهی می گذارد و کرمینه ای که از آن بیرون می آید با خوراک ویژه ای با نام شیر زنبور شاه انگبین تغذیه می شود.

دکترکارل دریر مدیرانجمن پرورش زنبورعسل در آلمان فدرال، خاطرنشان می سازد که شاه انگبین (شاهنگبین) از خوردن گرده به دست آید.

ژله رویال که به آن در فارسی شاه انگبین یا عسل سلطنتی می گویند ماده ای است که  به وسیله یک جفت غده مغزی زنبوران کارگر پرستار معمولا در سنین 2 تا 12 روزگی ترشح شده و مورد استفاده ملکه در تمام طول عمر و نوزادان زنبور درمراحل اولیه رشد قرار می گیرد.

متخصصین علم زنبورشناسی می گویند:

علت اینکه ملکه زنبورعسل در 24 ساعت می تواند حدود 2000 تخم بگذارد و مدت 3 تا 5 سال زندگی (درحالی که عمر سایر زنبوران 45 تا 60 روز است) این است که ملکه غذای مخصوصی تغذیه می کند که سایر زنبوران به جز سه روز اول مرحله رشد به آن دسترسی ندارند این غذای مخصوص ژله رویال نام دارد و اهمیت آن در زندگی زنبور عسل همانند نقش شیر مادر در زندگی نوزادان است.

علت اختلاف بین خوراک ملکه با زنبورهای کارگر و خواص ژل رویال (ژله رویال) موضوع اساسی مطالعات دوبل وفر پژوهشگر آلمانی قرار گرفت.

وی به این نتیجه رسید که سرّ زیبایی و نیرومندی ملکه و عمر دراز ملکه و اختلاف طول عمر آن با سایر زنبوران در این ماده حیات بخش (شاه انگبین یا ژل رویال) نهفته است.

 

خواص درمانی ژل رویال یا ژله رویال یا شاه انگبین یا عسل سلطنتی

 

حال درمی یابیم چرا دو زنبورکه یکی از انگبین (عسل) و دیگری از شاه انگبین (ژله رویال) تغذیه می شوند تفاوت طول عمردارند.

ژله رویال از نظرکیفی اساسا از دو ماده دزوکسی ریبونوکلئیک اسید (DNA) و ویتامین B5 (اسیدپانتوتنیک) تشکیل شده است. به همین دلیل ژله رویال ازنظراسیدپانتوتنیک بسیارغنی است.

کلمه پانتوتنین در زبان یونانی به معنی حضور در همه جا می باشد چرا که این اسید را در تمام سلول های بدن می توان یافت و درمتابولیسم سلولی نقش اساسی دارد. این ماده با عناصر مختلفی ترکیب شده و ماده فعال کننده کوآنزیم A را تشکیل می دهد.

این ماده یکی از اصلی ترین عوامل واکنش های بیولوژیکی و شیمیایی درون سلولی است و همچنین دارای نقش اساسی در متابولیسم چربی ها، گلوسیدها و اسیدهای آمینه است.

بنابراین اسیدپانتوتنیک در سلولها نقش فرماندهی را برعهده دارد و چون ژله رویال غنی از این ماده است، یک ماده استثنایی برای بدن محسوب می شود.

بعضی از زنبورداران ژله رویال را یکی دیگر از تولیدات قابل فروش زنبورعسل تلقی می کنند.

 

خواص فیزیکی ژل رویال

ژله رویال ماده ای است ژلاتینی سفید رنگ مایل به زردروشن ،کلوئیدی و چسبناک .

در آب حل شده و کمی کف تولید می کند آن دارای خاصیت اسیدی است.

PH آن سه و نیم الی چهار و نیم و وزن مخصوص آن حدود 1/1 است.

 

خواص شیمیای ژل رویال

تجزیه شیمیایی ژله رویال نشان می دهد که این ماده دارای آب ، پروتئین ، چربی و مواد احیا کننده ، خاکستر و مقداری مواد مشخص نشده می باشد.

این ماده دارای انواع ویتامین های گروه B، قندها ، استرولها ، تعدادی از اسیدهای چرب و آنتی بیوتیک است.

شاه انگبین سرشار از هورمونهای آمیزشی و ویتامین E است که فعالیتهای آمیزشی را تحریک می کند.

طول عمر حشرات ، موشها ، خوکچه های هندی و دیگر جانوران آزمایشگاهی که به جیره آنها مقدار زیادی شاه انگبین افزوده شده است به اندازه یک سوم زیاد شده است ؛ تخم گذاری مرغان افزایش یافته است و مرغان پیرتخم گذاری را از سر گرفته اند.

آزمایشهای باکتری شناسی نشان داده اند که شاه انگبین نه تنها کاملا بدون میکروب است ، بلکه  دارای خواص باکتری کش نیز هست.

از آنجا که شاه انگبین یک ماده غذایی است ، این منطقی به نظر می رسدکه حاوی مواد آنتی بیوتیک نیز باشد.

 

خواص درمانی ژل رویال

1- میکروب کش و ضدعفونی کننده

2- تقویت کننده قوای جنسی (درمان سردمزاجی)

3- موثر در افزایش طول عمر

4- موثر در درمان بیماری های قلبی و عصبی

5- ترکیب آن با گرده و عسل جلوگیری کننده پیری زودرس است.

6- محرک عمومی، تنظیم کننده متابولیسم، تقویت کننده

7- ضد کم خونی، تنظیم کننده فشارخون، نیرو بخش و طراوت بخش

8- پیشگیری از پیرشدن بافت های بدن، خستگی های شدید و یائسگی

 

قابل توجه مشتریان گرامی عسل کوهستان و هموطنان گرامی:

برای خرید عسل در تهران و شهرستان ها از برندهای معتبر عسل خرید نمائید. البته برند معتبر عسل با برند معروف عسل تفاوت دارد.

لطفا در خرید عسل طبیعی دقت کافی به خرج دهید و عسل مورد نیاز خود ( چه از طریق حضوری یا خرید اینترنتی عسل ) را از عسل فروشی و فروشگاه عسل یا فروشگاه اینترنتی عسل معتبر تهیه کنید.

از آنجا که هموطنان گرامی برای خرید عسل طبیعی در تهران مرتبا سراغ فروشگاه عسل در تهران را می گیرند به اطلاع می رسانیم که برای خرید عسل در تهران، عسل کوهستان هیچ شعبه ای در تهران ندارد و تمامی سفارشات تهران و سراسر کشور از اصفهان ارسال می گردد.

تاکید می شود که عسل کوهستان دکتر عموشاهی (عسل بیست) در تهران هیچ شعبه ای ندارد، فلذا چنانچه قصد خرید عسل کوهستان دکتر عموشاهی (عسل 20) را دارید می توانید از فروشگاه اینترنتی عسل کوهستان به نشانی ASAL20.ir خرید نمائید.

لذا تمامی عسل های دیگری که با نام « عسل کوهستان » به فروش می رسد، تحت ضمانت عسل دکتر عموشاهی نمی باشد و عواقب مصرف اینگونه عسل ها بر عهده فروشنده می باشد. لطفا در هنگام خرید عسل هایی که با نام کوهستان ارائه می گردند به لوگوی اصلی عسل کوهستان دقت فرمائید تا متضرر نشوید.

بهترین برند عسل ایران

هرگونه کپی برداری از مطالب سایت عسل کوهستان ممنوع است و پیگرد قانونی دارد