انواع زنبور عسل

آیا می دانید یک کندو شامل چند نوع زنبور است؟

 

انواع زنبورهای موجود در یک کندوی زنبور عسل

زنبور عسل (Apis mellifera) از راسته نازک بالان (Hymenoprera) است.

زنبور عسل قسمت های دهانی جونده و مکنده، هر دو را داراست.

دگردیسی زنبور عسل کامل است و به طور دسته جمعی زندگی می کند.

زنبورهای عسل شامل سه دسته اند:

1- ملکه (Queen) که تخم می گذارد.

2- نرها (Drone) کارشان فقط بارور کردن ملکه های جدید است.

3- کارگرها (Worker) که ماده عقیم هستند و اغلب انواع متعددی دارند.

کندوی زنبور عسل یا به صورت جعبه های مکعبی یا به صورت سبد وجود دارد.

 

زنبور ملکه ، زنبور نر ، زنبور کارگر

زنبور عسل ملکه

ملکه، مادر کلنی است. ارزش ملکه برای کندو در این است که یک جمعیت کافی از زنبوران کارگر و تعداد کافی زنبور نر تولید کند تا وظایف کندو را انجام دهند.

ملکه انتقال دهنده صفات اجداد خود و هم چنین صفات نرهایی است که با آن ها جفت گیری کرده است.

خصوصیات کندو مانند رنگ زنبوران، میزان جمع آوری شهد و گرده، تولید موم و آرام بودن در داخل کندو، مقاومت در مقابل بیماری ها و زمستان گذرانی بستگی به ملکه آن دارد.

بنابراین دانستن صفات و رفتار ملکه برای زنبورداران لازم و با اهمیت است.

 

زنبور عسل کارگر

ساختار ظاهری زنبور عسل کارگر

زنبورهای کارگر از نظر جثه کوچک ترین افراد کلنی را تشکیل می دهند.

در طول مدت زمستان و اوایل بهار جمعیت آن ها مرتب نقصان پیدا کرده و حال آن که در اواخر بهار تعداد آن ها رو به افزایش می گذارد.

موقعی که کلنی در حداکثر رشد باشد، تعداد کارگران ممکن است، به ۶٠ هزار هم برسد.

زنبوران کارگر ماده هایی هستند که تخمدان های آن ها رشد نکرده و صفات ثانوی در آن ها ظاهر نشده است. این زنبورها فقط در موارد استثنایی تخم می گذارند.

در زنبورهای کارگر، مفصل اول پای آخر رشد کرده و در آن اندام های جمع آوری و نگاهداری گرده گل تعبیه شده است. به علاوه مفصل های سطح زیرین شکم دارای غددی است که از آن ها مواد معطر ترشح می شود.

مراحل نشو و نمای زنبور عسل کارگر

تخم زنبور عسل تقریباً استوانه ای شکل و کمی خمیده به طول تقریبی ٣ ــ٢ میلی متر است.

وقتی تخم تازه گذاشته شود، سفید مایل به سبز است.

در شرایط طبیعی این تخم ها به وسیله سر باریک خود به طور عمودی در ته سلول ها قرار دارند. تخم پس از سه روز تبدیل به لارو می شود.

به محض این که نوزاد خارج شد زنبورهای پرستار شروع به ریختن غذا در سلول کرده و به پرورش آن ها اقدام می کنند.

لاروها معمولاً خمیده به پهلوی چپ یا راست در ته سلول قرار می گیرد.

وقتی که لاروها به رشد کافی رسیدند، دهانه سلول بسته و به مرور از حالت خمیدگی خارج و به صورت عمودی قرار می گیرد.

وقتی کاملاً عمودی قرار گرفت، شروع به تنیدن پیله می کند و در داخل پیله تبدیل به شفیره می شود.

لارو کارگر ۶ روز بعد از تولد، از تخم تغذیه خود را کامل کرده و اقدام به تنیدن پیله می کند، بعد از تنیدن پیله به صورت شفیره سفید و در آخر به رنگ تیره یا زرد درآمده و در آخرین روزها فعال شده شروع به جویدن سرپوش سلول خود می کند.

دوره دگردیسی زنبور کارگر ٢١ روز است. طول مدت زندگی کارگران بسته به اوقات مختلف سال کاملاً متفاوت است.

 

فعالیت های زنبوران کارگر

وظایف داخل کندو

وظایف داخل کندو عبارت است از پرستاری، شان سازی، انتقال غذا و پاسداری.

کارگرها تا ٢١ روز پس از تولد قادر به پرواز نیستند، در این مدت کارهای متفاوت را داخل کندو به اقتضای سنشان به عهده می گیرند که به قرار زیر است:

1- پس از تولد نخست مقدار زیادی گرده گل و عسل می خورند تا قوت بگیرند.

سپس دو روز اول را به کار تمیز کردن بدن خود و سلول هایشان و هم چنین کمک به تمیز کردن هم سن و سال هایشان می پردازند.

در این مدت یک جفت غده شیری که در سرشان قرار دارد فعالیت و ترشح را شروع و ژله ی شاهانه یا ژل رویال را از خود ترشح می کنند.

2- از روز سوم به بعد به تغذیه لاروهایی که سنشان از سه روز بیش تر است، می پردازند.

3- از روز پنجم پس از تولد که غده های شیری به حداکثر رشدشان رسیده و نقص های آن ها رفع شده است، وظیفه تغذیه ملکه و لاروهای جوانی که سنشان بین ١ تا ٣ روز است را به عهده می گیرند.

این وظیفه را تا روز ١٢ بعد از تولد انجام می دهند. از آن چه گفته شد این نتیجه ی مهم را می گیریم که ملکه فقط به وسیله زنبوران جوانی تغذیه می شوند که سن آن ها بین ۵ تا ١٢ روز است.

4- از روز سیزدهم سه جفت از چهار جفت غدد مومی که زیر شکم کارگران قرار دارند، شروع به ترشح کرده و زنبورهای جوان را مجبور به موم سازی می کنند، این کار را تا روز هیجدهم پس از تولد ادامه می دهند، بنابراین باید معتقد شویم که وی تنها شش روز موم ترشح می کند و پس از آن غدد مومی آن ها از کار می افتد.

5- از روز هیجدهم کارگران جلوی سوراخ پرواز و در داخل کندو نظارت بر رفت و آمد زنبورها و در صورت لزوم دفاع از آن را به عهده گرفته و در ضمن گاهگاهی هم پرواز کوچکی را برای جهت یابی در اطراف سوراخ پرواز و کندو انجام می دهند.

وظایف خارج از کندو

وظایف زنبوران عسل کارگر در خارج از کندو  عبارت است از جمع آوری شهد، گرده، بره موم و آوردن آب .

این مرحله از زمانی شروع می گردد که زنبور قادر به پرواز شده و با مرگش خاتمه می یابد.

زنبورها از روز ٢٢ به کارهای داخلی در کندو خاتمه داده و مشغول کارهای خارج از کندو می شوند.

کارگران به محض این که قادر به پرواز شدند به چهار دسته نامساوی تقسیم می شوند :

دسته ی اول : به جمع آوری صمغ درختان پرداخته که پس از حمل به کندو و مخلوط کردنشان ماده ای به نام بره موم را به وجود می آورند. بره موم مثل الکل خاصیت میکروب کشی و ضدعفونی دارد.

زنبورها با آن جدار داخلی سلول ها را خوب ضدعفونی می کنند تا نوزادان در محیطی آلوده تولد نیافته و در نتیجه بیمار و تلف نشوند.

همچنین از بره موم برای مسدود کردن سوراخ ها و درزهای جدار کندو که قطرشان از چهار میلی متر کم تر باشد و برای کوچک کردن سوراخ پرواز از زنبورها استفاده می کنند.

دسته ی دوم : آب مورد احتیاج جمعیت را از خارج کندو حمل تا به زنبورهای جوانی که در داخل کندو مشغول بوده و هنوز قادر به پرواز نیستند، آب برسانند.

دسته ی سوم : گرده گل را به دو پای عقب خود و در محلی که آن را سبد گرده می نامند، به کمک بزاق دهان چسبانیده با خود به کندو می آورند.

سپس آن را در داخل سلولها ذخیره ولی برخلاف عسل هرگز سرش را نمی پوشانند. داخل سلول ها ذخیره کرده را آن قدر با سر فشارشان می دهند تا همه هوا را از خلل و فرج آن خارج کنند و پس از این که دو سوم سلول با گرده پر شد رویش را با یک قشر خیلی نازک عسل می پوشانند.

دسته ی چهارم : که تعدادشان خیلی بیش تر از جمع سایر دسته ها است بر روی گل ها نشسته و شهد آن ها را می مکند و پس از آن که به اندازه کافی شهد در عسل دانشان جمع کردند، به کندو برگشته و آن را در داخل سلول ها به همان حالت نارس می گذارند.

در شب که تاریکی مانع خروج آن ها از کندو می شود، همه کارگران چه پیر و چه جوان با هم شهد را از داخل سلول ها مکیده مقداری از آب تبخیر و آن را غلیظ می کنند، و پس از آن که تبدیل به عسل رسیده شد، آن را در سلول هایشان ذخیره و روی آن را با ورقهی نازکی از موم می پوشانند.

فعالیت چهار دسته در بالای آن طور نیست که هر دسته منحصراً کاری را انجام دهند، بلکه بستگی به احتیاجات کندو است، هر جا احتیاج به کار بیش تری باشد، تعداد بیش تری زنبور کارگر در آن متمرکز می شوند.

زنبور عسل نر

ساخار ظاهری زنبور نر

زنبور نر از تخم بدون نطفه تولید می شود، جثه آن پهن تر و حجیم تر از زنبور کارگر است و بدنش پوشیده از مو است.

هنگام پرواز صدای بال ها بیش تر از زنبوران کارگر است.

زنبور نر فقط کروموزم های مادر را به ارث می برد، زنبور نر فاقد نیش بوده و قادر به جمع آوری گرده و نوش نیست.

در کار کندو نیز دخالتی ندارد و حتی در خوردن غذا باید توسط کارگران به او کمک داده شود و چنان چه او را از کارگران جدا کنیم، به زودی از بین خواهد رفت. تنها وظیفه زنبور نر جفت گیری با ملکه های جوان است.

زنبور نر تا روز هشتم پس از تولد در کندو به سر می برد و بیشتر اوقات را به استراحت می پردازد، از روز هشتم به بعد زنبور نر قادر به جفت گیری است.

زنبور نر دارای تقریباً ١١ میلیون اسپرم است. عمر طبیعی زنبور نر در حدود ۶٠ روز است و تعداد آن ها در هر کندو تقریباً به 500 -600 عدد می رسد.

زنبورهای نر مجاز هستند که از یک کندو به کندوی دیگر بروند.

دوره دگردیسی آن ٢۴ روز است.با تمام شدن شهد در منطقه، کارگران آن ها را از کندو رانده و بر اثر بی غذایی می میرند.

این علامت تمام شدن گل ها و هشداری به زنبورداران است تا در انتقال کندوهای خود به منطقه پرگل دیگری اقدام کنند.

 

قابل توجه مشتریان گرامی عسل کوهستان و هموطنان گرامی:

برای خرید عسل در تهران و شهرستان ها از برندهای معتبر عسل خرید نمائید.

البته برند معتبر عسل با برند معروف عسل تفاوت دارد.

لطفا در خرید عسل طبیعی دقت کافی به خرج دهید و عسل مورد نیاز خود ( چه از طریق حضوری یا خرید اینترنتی عسل ) را از عسل فروشی و فروشگاه عسل یا فروشگاه اینترنتی عسل معتبر تهیه کنید.

از آنجا که هموطنان گرامی برای خرید عسل طبیعی در تهران مرتبا سراغ فروشگاه عسل در تهران را می گیرند به اطلاع می رسانیم که برای خرید عسل در تهران، عسل کوهستان هیچ شعبه ای در تهران ندارد و تمامی سفارشات تهران و سراسر کشور از اصفهان ارسال می گردد.

تاکید می شود که عسل کوهستان دکتر عموشاهی (عسل بیست) در تهران هیچ شعبه ای ندارد، فلذا چنانچه قصد خرید عسل کوهستان دکتر عموشاهی (عسل 20) را دارید می توانید از فروشگاه اینترنتی عسل کوهستان به نشانی ASAL20.ir خرید نمائید.

لذا تمامی عسل های دیگری که با نام « عسل کوهستان » به فروش می رسد، تحت ضمانت عسل دکتر عموشاهی نمی باشد و عواقب مصرف اینگونه عسل ها بر عهده فروشنده می باشد.

لطفا در هنگام خرید عسل هایی که با نام کوهستان ارائه می گردند به لوگوی اصلی عسل کوهستان دقت فرمائید تا متضرر نشوید.

بهترین برند عسل ایران

هرگونه کپی برداری از مطالب سایت عسل کوهستان ممنوع است و پیگرد قانونی دارد