چگونه عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهیم؟

روش های تشخیص عسل اصل از عسل مصنوعی و تغذیه ای

شناسایی عسل طبیعی و عسل تقلبی

تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی

اشتباهات رایج مردم در تشخیص عسل تقلبی از عسل طبیعی

قبل از هر چیز به عقاید نادرستی که درباره شناسایی عسل طبیعی و مصنوعی (تقلبی) وجود دارد می پردازیم:

این عقیده غلط است که می گویند: عسل طبیعی شکرک نمی زند (رس نمی کند).

این عقیده غلط است که می گویند: عسل خوب، خالص و طبیعی فقط به رنگ کهربایی تیره است.

این عقیده غلط است که می گویند: عسل طبیعی سفت بوده و باید کش بیاید.

این عقیده غلط است که می گویند: اگر عسل طبیعی 24 ساعت در یخچال گذاشته شود نباید شکرک بزند.

این عقیده غلط است که می گویند: اگر قاشقی از عسل طبیعی برداشته شود لزوماً باید بصورت باریکه ای ممتد باشد و قطع نشود.

این عقیده غلط است که می گویند:کبریت گرفتن کنار عسل، ریختن چند قطره روی روزنامه، ریختن چند قطره برای مورچه و …. راه قطعی تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی است.

راه های تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی

الف- عسلی که قیمت آن خیلی کم باشد با احتمال بسیار بسیار زیاد تقلبی است زیرا هزینه های تولید یک کیلو عسل طبیعی بسیار زیاد است، بنابراین کلیه عسل های ارزان قیمت بی شک تقلبی (صنعتی یا شبه طبیعی) هستند.

ب- عسلی که رس کرده است به شرط آن که رس آن با حرارت غیر مستقیم به آسانی باز شود، عسل طبیعی است. به همین دلیل است که خریداران حرفه ای ( با تناژ بالا ) عسلی را انتخاب می کنند که رس کرده باشد.

ج- از فروشنده عسل برگه آزمایشگاه بخواهید. فروشنده عسل طبیعی ترسی ندارد که عسل خود را به آزمایشگاه ببرد. در صورتی که در تناژ بالا عسل می خرید حتما نمونه ای از عسل را به آزمایشگاه ببرید و از این سه عامل مطمئن شوید (برگرفته از کتاب عسل درمانی) :

ساکاروز زیر 5 درصد- رطوبت زیر 18.6 درصد- پی هاش (PH) بین 3.42 الی 6.10

د- از فروشنده گل عسل طبیعی را سوال کنید. اگر جواب مشخصی نداد به او شک کنید. عسل هر گیاه تاحدودی رنگ و بوی متناسب با آن گیاه را دارد.

البته دقت کنید که برای تازه کارها رنگ، بو ، مزه و غلظت نمی تواند ملاک خوبی برای تشخیص عسل اصل از تقلبی باشد.

هـ) هر عسل طبیعی خواص درمانی مخصوص به خود را دارد که پس از دوره ای از مصرف باید بتوانید اثرات آن را حس کنید. خواص درمانی عسل های طبیعی کوهستان در سایت ASAL20.ir آمده است.

توصیه می شود که فقط از فروشندگان معتبر عسل تهیه فرمائید و به تبلیغات و عقاید غلط موجود در بین مردم توجهی نکنید.

روش تشخیص عسل تقلبی از عسل طبیعی (علمی-حسی)

تنوع عسل خوب و مرغوب در اقلیم‌های مختلف، از گذشته شناسایی عسل خوب را دشوار می‌کرد. حال با ورود عسل نامرغوب به بازار و طمع‌ورزی افراد سودجو، این شناسایی مهارت ویژه‌ای می‌خواهد.

برخی گمان می‌کنند طعم، رنگ، میزان چسبندگی، میزان رطوبت، شعله‌ور شدن یا نشدن، شکرک زدن یا نزدن و… نشانه‌های خوبی برای شناسایی عسل تقلبی از عسل طبیعی است اما این نشانه‌ها هیچ‌کدام قطعی نیست زیرا طعم، رنگ و میزان رطوبت عسل، رابطه مستقیمی با محیطی که زنبور در آن تغذیه کرده دارد.

اگر تجربه کافی برای شناسایی عسل طبیعی و خوب ندارید، فعلاً به مشخصات و استانداردهایی که نهادهای مسئول برای تولیدکنندگان محصولات عمده، تعریف کرده‌اند اکتفا کنید.

آزمایشگاه‌های معتبر عسل برای تشخیص خلوص عسل و محاسبه میزان قند افزودنی به آن به مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند. با تعیین میزان ساکاروز، رطوبت و پی هاش عسل، تا حد زیادی می توان عسل طبیعی را از عسل تقلبی تشخیص داد.

برای مصرف‌کننده یک راه بیشتر برای تشخیص عسل وجود ندارد؛ آن هم استفاده از ابزارهایی است که بدن در اختیارش گذاشته است.

با چشمانش شکل ظاهری عسل را ارزیابی می‌کند، با بینی‌اش آن را بو می‌کند، با زبانش آن را مزه‌مزه می‌‌کند اگر مجموعه باب طبعش بود، اگر عسل به‌خصوص عطر و طعم گلها را داشت این عسل، عسل واقعی (طبیعی) است و ارزش آن را دارد که بهای آن را در حد معقول بپردازد.

 

مزه ی عسل طبیعی و تفاوتش با عسل تقلبی

عسل طبیعی، علاوه بر شیرینی خاص، دارای مزه و طعم ویژه ای است که فقط در عسل وجود دارد و عسل های مصنوعی فاقد این نوع مزه می باشند.

عسل خالص و اصل به جز مزه شیرینی ، طعمی مطبوع دارد که بسته به گیاه آن فرق می کند درحالیکه عسل های نامرغوب، تقلبی، مصنوعی و صنعتی به جز مزه شیرینی چیزی ندارند. عسل طبیعی به سرعت در دهان آب می شود و پس از مصرف ایجاد انرژی می کند، در حالی که عسل غیرطبیعی طعم آبنبات می دهد.

 

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی با بو

اگر درپوش عسل مدتی بسته باشد، هنگام باز کردن درپوش بو و رایحه مطبوع عسل طبیعی را می توانید استشمام کنید.

هر نوع عسل طبیعی بویی متناسب با گل استحصال شده از آن دارد. عسلی که بوی خاصی ندارد کمی مشکوک به تقلبی است.

عسل‌هایی که زنبور آن از گل‌های معطر همانند گل محمدی، زعفران، اقاقیا تغذیه کرده‌اند، رایحه خوشبو‌تری دارند تا عسل‌هایی که زنبورهای آن از باغ‌های میوه یا گون تغذیه کرده باشند، کسی که شامه‌اش به بوهای طبیعی آشناست و رایحه گیاهان معطر را می‌شناسد به‌راحتی از بوی انواع عسل، انواع گیاهانی را که زنبور از آن بهره برده شناسایی می‌کند.

 

روش تشخیص عسل تقلبی از عسل طبیعی (غیر علمی-غیردقیق)

در این بخش به چند روش ساده‌تر برای شناسایی عسل طبیعی و تقلبی اشاره می‌کنم. اما یادآوری می‌کنم که اولاً به یکی از این روش‌ها، نباید کفایت کرد.

در ثانی، به‌دلیل تنوع محصولات مرغوب به‌دلیل محیط‌ های اقلیمی متفاوت، ممکن است یک محصول مرغوب مشکوک جلوه کند. بنابراین، این روش ها برای تشخیص عسل تقلبی و عسل طبیعی عامیانه، غیر علمی و غیر دقیق هستند.

 

میزان چسبندگی عسل تقلبی و عسل طبیعی

دو ظرف را برای آزمایش انتخاب کنید. یک ظرف همراه با عسل که مانند پارچ یا مجرای سرریز آن باریک و نازک باشد، و ظرف دیگر که عسل را در آن بریزید.

ظرف عسل را با ارتفاع حدود یک متر سرازیر کنید و یک رشته نازک عسل را به ظرف دوم سرازیر کنید. عسلی که مرغوب باشد و چسبندگی فوق‌العاده داشته باشد به‌صورت یک نخ، سرازیر می‌شود و تا ظرف پایینی برسد از ظرف بالایی دل نمی‌کند. اما شهد یا عسل نامرغوب «تلاپ»، «تلاپ» فرو می‌افتد.

 

پایداری ویژگی‌ها در عسل طبیعی

1- یک ظرف عسل خوب و طبیعی، رنگی یکنواخت دارد؛ اگر یک واحد از آن را جدا کنید، همانند بقیه ظرف عسل، یک میزان چسبندگی، رنگ، طعم و وزن دارد؛ غیرممکن است وزن مخصوص یک سانتی‌مترمکعب از یک ظرف عسل طبیعی، از وزن مخصوص بقیه ظرف بیشتر یا کمتر باشد حال آنکه ممکن است دیگر شهدها و عسل‌های نامرغوب وزن مخصوص، رنگ و طعم یکنواختی نداشته باشند.
2- با گذشت زمان، میزان چسبندگی، میزان شیرینی، میزان مغذی بودن، طعم و عطر عسل طبیعی، تغییر نمی‌کند.
3- عسل طبیعی، کپک نمی‌زند و فاسد نمی‌شود. گزارش شده که در اهرام مصر، عسل‌های بازمانده از هزاران سال پیش، همچنان سالم و قابل استفاده بوده‌اند. البته گرمای زیاد یا سرمای زیاد بر عسل خوب هم تأثیر منفی دارد؛ رنگ برخی از عسل‌های خوب پس از سرد شدن، کدر می‌شود و این اتفاق نمی‌تواند نشانه بد بودن عسل باشد.

 

تشخیص عسل تقلبی از عسل طبیعی بر اساس غلظت و رطوبت

می‌توان شیشه عسل را بالا و پایین کرد. از سرعت بالا و پایین رفتن حباب‌های داخل شیشه می‌توان میزان رطوبت آن را دریافت. در عسل طبیعی حباب گلابی شکل است و به آرامی حرکت می کند.

 

آب سرد یک راه ساده برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

عسل را در آب سرد بریزید خواهید دید که عسل طبیعی کاملا حالت چسبندگی خود را حفظ می کند و خیلی سخت و دیر در آب سرد حل می شود اما عسل تقلبی سریع در آب حل می شود.

یک راه دیگر برای تشخیص عسل طبیع از تقلبی اینگونه است که اگر عسل را داخل لیوان محتوی آب بریزید، چنانچه به صورت عمودی وارد لیوان پر از آب شده و در ته آن جمع شود و به سرعت حل نگردد، عسل مطلوبی است، ولی اگر عسل هنگام ریختن، در آب حل شود، از مطلوبیت و خلوص کمتری برخوردار است.

 

تست عسل طبیعی از تقلبی با کبریت (غیردقیق)

اگر یک کبریت را روشن کرده و داخل عسل بیاندازید می توانید تشخیص دهید که آیا عسل طبیعی است یا تقلبی؛ اگر کبریت روشن موجب آتش گرفتن عسل شد یعنی عسل طبیعی است ولی اگر عسل تقلبی باشد به سادگی آتش نمی گیرد.

 

تست عسل طبیعی از تقلبی با نان تست

اگر عسل طبیعی را روی نان تست بمالید نان بعد از چند دقیقه سفت می شود اما اگر عسل تقلبی روی نان مالیده شود نان نمدار خواهد شد.

 

تست عسل طبیعی از تقلبی با زرده تخم مرغ

یکی از جالب ترین روش های تست عسل طبیعی از تقلبی استفاده از زرده تخم مرغ است، عسل را با زرده تخم مرغ مخلوط کنید اگر زرده خام شبیه زرده تخم مرغ پخته شد، عسل طبیعی است در غیر این صورت عسل تقلبی است.

 

آیا عسل طبیعی شکرک می زند؟

عسل طبیعی به دلیل داشتن دیاستاز بعد از مدتی ته نشین می شود و رس می کند؛ یعنی ذرات قند عسل متبلور می شود و عسل مانند روغن نباتی سفت می شود. تفاوت آن با شکرک زدن که در مربا ایجاد می شود این است که بلورهای عسل رس زده خیلی ریز تر از بلورهای مربای شکرک زده می باشد.
در مجموع عوامل محیطی از قبیل رطوبت، دما و ترکیبات عسل از نظر درصد بالای مواد قندی، آنزیم دیاستاز (که باعث جذب ذرات موجود در عسل و ته نشینی و کدورت آن می شود ) موجب پدیده شکرک زدگی می شوند که این خاصیت در عسل های طبیعی دیده می شود.

بنابراین به‌خلاف باور رایج بسیاری از مردم، شکرک زدن عسل نشانه بد بودن آن نیست؛ برخی از عسل‌ها، در سرما، شکرک می‌زنند و رنگ آنها کمی مات می‌شود؛ در واقع شکرک زدن عسل، پدیده طبیعی تبلور و بلوری شدن یا کریستالیزاسیون عسل است، دکتر شهرستانی استاد دانشگاه و مؤلف کتاب «زنبور عسل و پرورش آن» می‌نویسد: شکرک زدن عسل نه‌تنها دلیل بر بدی و تقلبی بودنش نیست بلکه به‌عکس معرف آنست که عسل کاملاً سالم بوده و به هیچ وجه بـا شکر مخلوط نشـده اسـت

چند نکته در رابطه با عسل طبیعی

اول ــ نگه‌داری عسل طبیعی نیازمند محیط فریزری و یخچال نیست؛ عسل را در محیط طبیعی نگه دارید البته گرمای بالاتر از 40 درجه بر کیفیت عسل اثر می‌گذارد و خواص طبیعی آن را می‌کاهد.

دوم ــ اگر در عسل طبیعی، جانوری مثل سوسک یا پشه بیفتد، در درون عسل، به همان حالت اولیه معلق و سالم، باقی می‌ماند. لازم نیست چنین عسلی را دور بریزید، می‌توانید پشه یا جانور را از آن خارج کرده و از آنجایی که تغذیه از آن عسل مشمئز‌کننده است، آن را به‌عنوان ضماد برای درمان‌های جلدی و پوستی استفاده کنید.

سوم ــ مزه، عطر، طعم، رنگ و بوی عسل فقط مربوط به گل هر منطقه است و به نژاد زنبور عسل بستگی ندارد؛ «نوع نژاد فقط در پرکاری و کم‌کاری تأثیر دارد».

 

قابل توجه مشتریان گرامی عسل کوهستان و هموطنان گرامی:

برای خرید عسل در تهران و شهرستان ها از برندهای معتبر عسل خرید نمائید. البته برند معتبر عسل با برند معروف عسل تفاوت دارد.

لطفا در خرید عسل طبیعی دقت کافی به خرج دهید و عسل مورد نیاز خود ( چه از طریق حضوری یا خرید اینترنتی عسل ) را از عسل فروشی و فروشگاه عسل یا فروشگاه اینترنتی عسل معتبر تهیه کنید.

از آنجا که هموطنان گرامی برای خرید عسل طبیعی در تهران مرتبا سراغ فروشگاه عسل در تهران را می گیرند به اطلاع می رسانیم که برای خرید عسل در تهران، عسل کوهستان هیچ شعبه ای در تهران ندارد و تمامی سفارشات تهران و سراسر کشور از اصفهان ارسال می گردد.

تاکید می شود که عسل کوهستان دکتر عموشاهی (عسل بیست) در تهران هیچ شعبه ای ندارد، فلذا چنانچه قصد خرید عسل کوهستان دکتر عموشاهی (عسل 20) را دارید می توانید از فروشگاه اینترنتی عسل کوهستان به نشانی ASAL20.ir خرید نمائید.

لذا تمامی عسل های دیگری که با نام « عسل کوهستان » به فروش می رسد، تحت ضمانت عسل دکتر عموشاهی نمی باشد و عواقب مصرف اینگونه عسل ها بر عهده فروشنده می باشد. لطفا در هنگام خرید عسل هایی که با نام کوهستان ارائه می گردند به لوگوی اصلی عسل کوهستان دقت فرمائید تا متضرر نشوید.

بهترین برند عسل ایران

هرگونه کپی برداری از مطالب سایت عسل کوهستان ممنوع است و پیگرد قانونی دارد